Samenzijn, heel dicht bij elkaar, zorgzaamheid, geborgenheid. Die eerste ervaring, het prille begin, maakt de meeste indruk. Niet alleen elk mens, maar ook elk kalfje verlangt daarnaar: nabijheid, zorgzaamheid en geborgenheid, juist in het prille begin.

Natuurlijk weet je wel dat een kalfje direct na de geboorte bij de moeder weggehaald wordt, zodat wij de melk kunnen drinken. Het kalfje en zijn moeder staan dan de hele nacht te huilen; De moeder op stal, het kalfje alleen in een eenlingbox. Daar krijgt het flessenmelk, terwijl de biest verwerkt wordt voor consumptie voor ons. Natuurlijk vind je dat naar, maar dat pak melk en je geweten staan soms ver van elkaar vandaan.

Maar nu is er kalverliefde! Dit is biologische melk van koeien waarvan het kalfje nog drie maanden bij de moeder mag blijven. Heel dicht bij elkaar, zorgzaamheid, geborgenheid en moedermelk.

Deze kalfjes zijn gezonder als ze opgroeien, zijn socialer, minder bang en actiever. Het kost de boer wel wat; de boer verdient minder als het kalfje bij de moeder staat. Gelukkig zijn er boeren met hart voor hun dieren die de kalfjes bij de moeder willen laten.

Als je dan toch melk wil drinken, laten we dan kalverliefdemelk drinken!

Foto met toestemming van https://kalver-liefde.nl/